Skip to main content

Surat Untuk Menteri Kasut & Stokin..!

Agen BandarQ
2.bpspot/-XK-gRcjdAbo/W_P__Y6ZNqI/AAAAAAAAijA/grYxXxqPzms7Hfkfs23bXbf3wGjELrhpQCLcBGAs/s1600/mazleea.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;">

Orang jadi Menteri, awak pun sebok nak jadi Menteri..! Bila dah jadi Menteri lain pulak yang beliau dahului..! 

Kadang kadang kurang bercakap lebih kerja tu lebih baik..! Itu alasannya ada bualan di kalangan masyarakat yang melihat seseorang tu membisu mungkin sekadar buat buat kurang bakir tapi bila buka sahaja lisan rupanya CONFIRM bodoh..!

Baca dan tolong ler..

Saya telah memerhatikan saudara Dr Maszlee sejak dilantik menjadi menteri pendidikan sebaik sahaja kerajaan gres Pakatan Harapan (PH) ditubuhkan. 
Ketika peresmian itu, saya yaitu salah seorang yang menyambut baik pemilihan saudara memandangkan apa yang saudara sering utarakan sebelum ini, yaitu perkara-perkara yang sebetulnya yaitu impian kebanyakan rakyat untuk disuarakan. 
Dan semestinya orang yang memiliki ajaran dan hala tuju seiring dengan impian rakyat, perlulah disokong.
Setelah dilantik juga, saya melihat kaedah yang saudara gunakan, dengan lawatan mengejut ke sekolah-sekolah bagi melihat sendiri keadaan infrastruktur dan juga kelengkapan sekolah, yaitu sesuatu yang asing, tidak pernah dilakukan oleh menteri-menteri sebelum ini, juga saya lihat, tidak dilakukan oleh menteri-menteri lain yang ada sekarang. 
Ia sangat baik dan khalayak memiliki impian yang ia akan menjadi satu titik tolak kepada satu khidmat yang lebih baik daripada saudara sebagai seorang menteri.
Namun, sehabis itu, saya melihat satu persatu apa yang saudara suarakan yaitu semakin lari dari aspirasi rakyat. Isu kasut hitam untuk pelajar, informasi PTPTN yang tak berkesudahan dan sebagainya mengakibatkan nilai serta nama saudara jatuh merudum, malah semakin rendah berbanding menteri-menteri di zaman kerajaan usang dahulu.
Saya tidak ingin menyentuh perihal isu-isu yang telah saudara ambil perhatian, suarakan, ambil tindakan dan juga jadikan sebagai satu ketetapan yang bagi saya semuanya itu hanyalah informasi yang samada mempopularkan saudara, atau mendatangkan kemarahan khalayak kepada saudara, tetapi saya ingin menarik perhatian saudara kepada satu informasi yang sepatutnya menjadi keutamaan dalam kementerian yang saudara terajui iaitu informasi Sistem Kontrak Perkhidmatan dalam sektor pendidikan.
Kita sedia maklum, suatu masa dahulu, kakitangan yang menjalankan aktiviti pembersihan, aktiviti kawalan keselamatan, penjagaan lanskap dan sebagainya yaitu merupakan sebahagian dari kakitangan awam yang dibayar honor dan mendapatkan fasilitas sepertimana kakitangan awam yang lain.
Bagaimanapun, pada satu ketika, ia telah diubah dengan pengurusan diserahkan kepada syarikat-syarikat secara kontrak dan pekerja-pekerja ini bukan lagi menjadi sebahagian dari kakitangan awam. 
Sejak itu, sebenarnya, sebahagian beban kepada kementerian, dari segi kestabilan tenaga kerja telah dilepaskan dan menjadi tanggungjawab syarikat swasta untuk memastikan tenaga kerja yang stabil dibekalkan kepada sekolah-sekolah bagi memenuhi tuntutan kerja-kerja ibarat dijelaskan di atas.
Pembayaran bermasalah
Apa yang menjadi persoalan adalah, kebanyakan syarikat yang menerima kontrak untuk membekalkan tenaga kerja bagi tugas-tugas tersebut, sebetulnya yaitu kurang berkemampuan dan gagal untuk menjadi majikan yang baik kepada pekerja-pekerja ini. 
Ia menjadi satu lubuk mencari untung kepada kapitalis yang terbabit dan menjadikan pekerja-pekerja kontrak ini seumpama hamba. Kebanyakan pemilik syarikat ini yaitu bekas kakitangan awam berpangkat yang menubuhkan syarikat sehabis pencen dan seolahnya, kontrak ini yaitu sebagai imbalan kepada khidmat mereka sewaktu dalam kiprah sebelum ini. 
Tanpa pengalaman menguruskan syarikat, mereka ini terang gagal dalam melakukan apa yang sepatutnya sebagai seorang majikan.
Antara persoalan yang sering timbul yaitu pembayaran honor yang lambat, honor dibayar secara runcit (tidak penuh dan berkali-kali), caruman KWSP dan PERKESO tidak dilakukan walaupun honor kakitangan dipotong, dan pekerja sering menjadi mangsa apabila mereka meluahkan atau menyuarakan persoalan kepada pihak majikan dengan bahaya untuk ditukarkan ke lokasi yang jauh, atau ditamatkan perkhidmatan dan sebagainya.
Masalah lain juga timbul kerana setiap kontrak berlangsung selama tiga tahun. Pada peringkat permulaan, pekerja akan mendapatkan honor minimum (katakan dalam keadaan kini RM1000) dan sehabis berkhidmat selama tiga tahun, honor mereka mungkin meningkat ke RM1200, tetapi apabila kontrak majikan diperbaharui, kedudukan pekerja terjejas kerana dalam banyak kes, mereka akan dikira sebagai pekerja gres dan kembali mendapatkan honor minimum walaupun honor telah naik sebelum itu.
Yang paling memeritkan kini, sehabis kerajaan gres mengambil alih selepas PRU ke-14 dalam bulan Mei 2018, pembayaran yang dilakukan oleh Kementerian Pendidikan didapati bermasalah sepertimana kenyataan media yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan bertarikh 17 September 2018 dan yang paling teruk mendapatkan kesan yaitu kalangan pekerja yang mendapatkan honor mereka secara berperingkat, kadangkala RM200 untuk seminggu, dan lalu RM150 ahad seterusnya walaupun dalam kontrak kerja mereka menjelaskan bahawa honor perlu dibayar sepenuhnya paling lewat 7 haribulan pada bulan berikutnya.
Sehubungan itu, saya ingin menyeru kepada saudara sebagai menteri pendidikan untuk turun sendiri meninjau kasus ini dan menyaksikan sendiri kualiti hidup golongan pekerja kontrak keselamatan dan kebersihan di sekolah-sekolah ini. 
Dan besarlah impian saya biar suatu tindakan yang berkaitan sanggup dilakukan bagi menangani kasus sebegini dan alangkah baiknya kalau khidmat-khidmat sebegini, dikembalikan kepada sistem yang usang di mana ianya secara terus antara kerajaan dan pekerja sebagai kakitangan awam, tanpa melibatkan pihak syarikat swasta yang terang hanya mementingkan laba tanpa mengira nasib golongan pekerja ini.
Kami di Parti Sosialis Malaysia banyak menangani kes-kes berkaitan pekerja kontrak sebegini yang tidak dibayar honor dengan betul, tidak dicarum KWSP dan PERKESO walaupun honor mereka dipotong setiap bulan untuk tujuan tersebut, dan seribu satu persoalan lagi yang terang menekan golongan pekerja sedangkan majikan bersenang lenang dengan hasil titik peluh golongan pekerja ini.
Kami juga bersedia untuk berbincang dengan pihak saudara bagi menawarkan dengan terang perihal informasi ini biar sanggup membuka mata saudara untuk melakukan tindakan yang seterusnya demi kebaikan semua pihak.

WAN ZAMZAHIDI WAN ZAHID merupakan Ahli Jawatankuasa Pusat, Parti Sosialis Malaysia.
malaysiakini/news/452665">sumber
Ketepikan dari parti politik mana penulis tu berjuang, soal yang diangkat tu lebih penting..!
Mazlee faham tak ni?
Lu Fikir La Sendiri..!

Comments

Popular posts from this blog

Berpeluh Nampak..!

Agen BandarQ 1.bpspot/-irxAQH0rw9Y/V0HMQoZEJsI/AAAAAAAAfUI/wNtKGgWBhLgDYtXHokOdmkB7F5-GaIqmwCPcBGAYYCw/s1600/najib%2Bsengal.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Sikit ajer tu..! Sengal...bukan patah..! Siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melabuhkan tirai untuk tahun ini. Hari ini, PAC mendapatkan keterangan saksi ketiga prosiding iaitu bekas Pengarah Sektor Audit Kerajaan, Saadatul Nafisah Bashir Ahmad. Timbalan Pengerusi PAC, Wong Kah Woh, berkata Saadatul Nafisah yang bertanggungjawab menyimpan laporan asal audit 1MDB, diminta menceritakan secara terperinci bagaimana pindaan melalui aborsi beberapa perenggan itu dilakukan. Katanya, PAC berpuas hati dengan keterangan padat Saadatul Nafisah yang membantu jawatankuasa itu untuk menciptakan kesimpulan sama ada laporan audit 1MDB itu diubah atau tidak. ΓÇ

Takpe Bukan Kitab Suci Pun..!

Agen BandarQ 2.bpspot/-4QMlKW8mnho/XApJHGKHxHI/AAAAAAAAis8/V7Nmf7le4L0GLicF9Y3r3-EacelvJ3b5QCLcBGAs/s1600/DtzBP3TU8AIJ-hH.jpg-large.jpeg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Apa ada hal..! Sekadar perbezaan keputusan antara PTPTN dan Menteri..! Sedangkan akad nak hapus pun boleh ubah lagi kan pulak sekadar jadual bayaran..! Bukan kitab suci pun..!  Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik dalam kenyataan terbaharunya memaklumkan prosedur pembayaran gres Perbadanan Tabung Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional  (PTPTN) akan ditangguhkan. Maszlee berkata, penangguhan berkenaan ialah bagi mengambil kira keperluan untuk diadakan sesi libat urus dengan pelbagai pemegang taruh. Menurutnya, proses berkenaan ialah bagi mendengar pandangan dan saranan mereka. Baru-baru ini PTPTN mengumumkan prosedur baharu pembayaran balik proteksi melalui skim Potongan Gaji Berjadual (PGB) dan menerima banyak bantahan dari nakal serta k

Paria Hindraf Akan Dipanggil..!

Agen BandarQ 4.bpspot/-mWq_mUVKQpU/W_a3eHZiZCI/AAAAAAAAij8/r07QDJlp4lsWBMGUCI1YN3xdFauPlghMgCLcBGAs/s1600/polis%2Brashid.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Panggil nak buat apa? nak ajak berbual kosong jer ke?  Jangan tunggu lama..ambil tindakan..! Tapi AG pun ada darah tu..! Polis boleh siasat ajer la..! Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy akan dipanggil polis bagi membantu siasatan berkaitan informasi kontroversinya yang tular menerusi penyebaran video mengenai berlakunya pencabulan hak asasi di Malaysia. Perkara itu disahkan Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim. Bagaimanapun, Noor Rashid tidak memaklumkan kalau pemimpin itu akan dipanggil. "Tengok nanti, dia (Waytha Moorthy) akan dipanggil dalam masa terdekat," katanya dalam sidang media selepas final Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Pengurusan, Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Kanan dan Majlis Penganu