Skip to main content

Bersatu Hati Laa..!

Agen BandarQ
3.bpspot/-zjPMVOOHbJs/XApD1t6ZXpI/AAAAAAAAisk/C1IB14DvNI8SJx-5GaQxlbLEICEJdolbQCLcBGAs/s1600/102f304841de6b721019ef7fbe6feb63.jpeg" imageanchor="1" style="clear: left; float: left; margin-bottom: 1em; margin-right: 1em;">

Daulat Tuanku..!
Umat Melayu Islam sedang terperangkap dalam perlumbaan menconteng arang sesama sendiri, masing-masing ghairah menepuk air di dulang dan airnya semakin terpercik ke muka sendiri, titah Timbalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.
Titah baginda budaya politik negara ini menjelmakan ketaksuban baharu, menghidupkan budaya asabiah dan menganjurkan aliran mengutamakan kesetiaan kumpulan daripada kepentingan mendapatkan kebenaran; malah mencanai minda mementingkan kumpulan daripada kelangsungan ummah lebih menyeluruh.
Sultan Nazrin bertitah umat Melayu hari ini kelihatan beransur lemah kerana telah kehilangan semangat ukhuwah, lemah jati diri, semakin hanyut dalam perlumbaan kebendaan dan semakin mabuk dilambung gelombang persaingan kuasa.
ΓÇ£Islam telah membina umat Melayu berdisiplin, amanah, jujur, luhur dan ikhlas; Islam telah menyatukan umat Melayu dengan membina ukhuwah sampai umat Melayu bersatu teguh sehingga muncul sebagai umat yang kuat; tetapi hari ini umat Melayu kelihatan beransur lemah," titah Sultan Nazrin di Bandar Hilir di Melaka hari ini.
Baginda bertitah sedemikian dikala menyempurnakan Majlis Pelantikan Ahli Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) dan Majlis Hakim-hakim dan Pendaftar Mahkamah Syariah Negeri Melaka di sini yang turut dihadiri Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Dr Mohd Khalil Yaakob; Anggota Jemaah Pemangku Raja Perak, Orang Kaya Bendahara Seri Maharaja, Tan Sri Dr Mohd Zahidi Zainuddin; dan Ketua Menteri Melaka Adly Zahari.
Pada majlis itu Sultan Nazrin berkenan memberikan watikah peresmian Ahli Majlis Agama Islam Melaka kepada 15 individu diketuai Adly selaku Pengerusi MAIM; dan seramai 21 individu mendapatkan watikah peresmian Hakim-hakim dan Pendaftar Mahkamah Syariah Negeri Melaka.
Sultan Nazrin bertitah ilmuan Islam Ibnu Khaldun meninggalkan catatan mengenai insiden perpecahan politik dan perebutan kuasa yang amat dahsyat berlaku di Afrika Utara dan Andalusia, sampai mengakibatkan kejatuhan tamadun dan pemerintahan Islam.
Titah baginda Ibnu Khaldun menyaksikan kesediaan pemerintah melaksanakan apa sahaja untuk memastikan kuasa berada di tangan mereka, termasuk memperalatkan para ulama.
ΓÇ£Ulama yang pada kala kegemilangan Islam bersifat jujur, bersifat ikhlas. Sebahagiannya kerana terpengaruhi dengan kemegahan harta, jawatan dan gelaran bertukar dan membenarkan diri menjadi pemanfaatan bagi kepentingan peribadi umara tertentu,ΓÇ¥ titah baginda.
Titah Sultan Nazrin, ulama berperanan sangat penting membantu pemerintahan berlaku adil dan saksama bersandarkan aturan yang dikenali dengan istilah akhlak semasa kala pemerintahan Kesultanan Melayu.
Sultan Nazrin bertitah Yang di-Pertuan Agong Kesembilan Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dikala berangkat mengadakan lawatan rasmi ke Melaka pada 12 sampai 14 Julai 1990 bertitah di sebalik sejarah kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka terdapat titik hitam yang harus direnungkan bersama semoga ia tidak berulang.
Baginda bertitah Almarhum Sultan Azlan, juga Ayahanda Sultan Nazrin, menzahirkan titah: di samping berbangga dengan kejayaan Melaka, semua pihak harus menjaga perpaduan kerana perpecahan, perselisihan faham dan perebutan kuasa yaitu antara faktor menjatuhkan keagungan Kesultanan Melaka sehingga Melaka dijajah kuasa barat.
ΓÇ£Sultan Azlan Shah telah mangkat pada 28 Mei 2014. Kata-kata yang dizahirkan lebih 28 tahun yang lalu, merupakan peringatan yang awet hidup, dan wajib dijadikan renungan.
ΓÇ£Ia semoga umat Islam di bumi ini, tidak tercicir yang dikendong, tidak berakhir dengan menang menjadi arang, kalah menjadi bubuk kerana kecenderungan untuk terus bersengketa,ΓÇ¥ titah Sultan Nazrin.
malaysiakini/news/455123">sumber
Lu Fikir La Sendiri..!

Comments

Popular posts from this blog

Berpeluh Nampak..!

Agen BandarQ 1.bpspot/-irxAQH0rw9Y/V0HMQoZEJsI/AAAAAAAAfUI/wNtKGgWBhLgDYtXHokOdmkB7F5-GaIqmwCPcBGAYYCw/s1600/najib%2Bsengal.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Sikit ajer tu..! Sengal...bukan patah..! Siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung pindaan Laporan Akhir Pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melabuhkan tirai untuk tahun ini. Hari ini, PAC mendapatkan keterangan saksi ketiga prosiding iaitu bekas Pengarah Sektor Audit Kerajaan, Saadatul Nafisah Bashir Ahmad. Timbalan Pengerusi PAC, Wong Kah Woh, berkata Saadatul Nafisah yang bertanggungjawab menyimpan laporan asal audit 1MDB, diminta menceritakan secara terperinci bagaimana pindaan melalui aborsi beberapa perenggan itu dilakukan. Katanya, PAC berpuas hati dengan keterangan padat Saadatul Nafisah yang membantu jawatankuasa itu untuk menciptakan kesimpulan sama ada laporan audit 1MDB itu diubah atau tidak. ΓÇ

Takpe Bukan Kitab Suci Pun..!

Agen BandarQ 2.bpspot/-4QMlKW8mnho/XApJHGKHxHI/AAAAAAAAis8/V7Nmf7le4L0GLicF9Y3r3-EacelvJ3b5QCLcBGAs/s1600/DtzBP3TU8AIJ-hH.jpg-large.jpeg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Apa ada hal..! Sekadar perbezaan keputusan antara PTPTN dan Menteri..! Sedangkan akad nak hapus pun boleh ubah lagi kan pulak sekadar jadual bayaran..! Bukan kitab suci pun..!  Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik dalam kenyataan terbaharunya memaklumkan prosedur pembayaran gres Perbadanan Tabung Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional  (PTPTN) akan ditangguhkan. Maszlee berkata, penangguhan berkenaan ialah bagi mengambil kira keperluan untuk diadakan sesi libat urus dengan pelbagai pemegang taruh. Menurutnya, proses berkenaan ialah bagi mendengar pandangan dan saranan mereka. Baru-baru ini PTPTN mengumumkan prosedur baharu pembayaran balik proteksi melalui skim Potongan Gaji Berjadual (PGB) dan menerima banyak bantahan dari nakal serta k

Paria Hindraf Akan Dipanggil..!

Agen BandarQ 4.bpspot/-mWq_mUVKQpU/W_a3eHZiZCI/AAAAAAAAij8/r07QDJlp4lsWBMGUCI1YN3xdFauPlghMgCLcBGAs/s1600/polis%2Brashid.jpg" imageanchor="1" style="margin-left: 1em; margin-right: 1em;"> Panggil nak buat apa? nak ajak berbual kosong jer ke?  Jangan tunggu lama..ambil tindakan..! Tapi AG pun ada darah tu..! Polis boleh siasat ajer la..! Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy akan dipanggil polis bagi membantu siasatan berkaitan informasi kontroversinya yang tular menerusi penyebaran video mengenai berlakunya pencabulan hak asasi di Malaysia. Perkara itu disahkan Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim. Bagaimanapun, Noor Rashid tidak memaklumkan kalau pemimpin itu akan dipanggil. "Tengok nanti, dia (Waytha Moorthy) akan dipanggil dalam masa terdekat," katanya dalam sidang media selepas final Majlis Serah Terima Tugas Pengarah Pengurusan, Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Kanan dan Majlis Penganu